بینامتنی قرآنی در شعر عبد الوهاب البیاتی

دکتر قاسم مختاری[1]

سکینه رنجبران[2]

 

چکیده

 

از دیر­باز آموختن قرآن کریم و حفظ نمودن آن، یکی از رسوم رایج در مکتب­خانه­ها بوده است؛ در نتیجه تمام شاعران و نویسندگان قدیم، از سال­های آغازین کودکی با قرآن کریم آشنا می­شدند و آیات آن را به خاطر می­سپردند. این شیوه تا پیش از رواج شیوه­های آموزشی جدید، در کشور­های عربی ادامه داشت؛ بنا­بر­این، چارچوب فکری کودکان بر اساس آموزه­های قرآنی شکل می­گرفت، «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر»؛ در نتیجه در ادبیات عربی دیوان شعری را نمی­توان یافت که رد­پای قرآن کریم در لابه­لای اشعار آن نمایان نباشد.

 عبد الوهاب البیاتی ، شاعر برجسته­ی عراقی، از جمله شاعرانی است که از کودکی با آموزه­های قرآنی آشنا شد و در سال­های جوانی، بر شالوده همین آموزه­ها، بنای ادبی بلندی را بر­افراشت. البته بایستی این نکته را یاد­آور شد که دلبستگی شاعر به میراث ادبیات عرفانی نیز یکی از دلایل استفاده­ی گسترده­ی وی از رموز و اشارات قرآنی می­باشد؛  بنابر­این در اشعار او، پدیده­ی« بینامتنیت» (حضور متنی در متن دیگر) که در ادبیات عربی «تناص» نامیده می­شود را بسیار می­یابیم. بینامتنیت اشعار بیاتی با قرآن کریم به سه شیوه صورت می­گیرد: 1-  نفی جزئی یا اجترار 2- نفی متوازی یا امتصاص 3- نفی کلی یا حوار. پر­کاربرد­­­­ترین شیوه­ی بینامتنی در اشعار بیاتی،  از نوع نفی کلی یا حوار و کم­کاربرد­­ترین آنها،  از نوع نفی جزئی یا اجترار مي­­باشد.

كليد وا‍‍ژگان: قرآن كريم، بينامتني، نفي كلي، عبدالوهاب البياتي

 


[1] - دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراکq-mokhtari@araku.ac.ir

[2] - کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی از دانشگاه اراک sakine.ranjbaran@yahoo.com